JER-tek a JER-re – mondták a győriek, és mi mentünk

Január 30-án 7 diákkal vettük be Győr várát. Vagyis igazából nem a várat, hanem a Révai Miklós Gimnáziumot. Az iskola adott ugyanis helyet a 15. JER Fesztiválnak, mely oly sok támogató közreműködésével az Import Impró Egyesület tagjainak közreműködésével, Nagy Zsolt és Balláné Bálint Betty főszervezői munkájának segítségével jött létre.


(lenti fotó: Bálint Viktória)

A szervezők öreg rókák a magyarországi amatőr és diákszínházi közegben, a gimnázium pedig olyan drámás életet tudhat magáénak, amely országos szinten is példaértékű lehet, és ebben nagy szerepe van az ott tanító legöregebb rókának, vagy legrókább öregnek (és „öreg” alatt nem az évek gyűrűzését értjük, hanem a tapasztalatokét) – Wenczel Imre tanár úrnak.
A JER (Játsszuk El Röviden) tizenöt évvel pattant ki akkori drámatanárok fejéből, és először csak saját tanítványaikat terelték és keverték össze vegyes csoportmunkák erejéig, mára azonban rendszeresen külsősöket is hívnak vendégnek. Idén pápai és pannonhalmi csoportokat kerestek meg.
Miből áll a JER?


Megérkezünk. Csoportvezető párosok alakulnak, véletlenszerűen. Aztán az összes színjátszót kisorsolják, hogy véletlenszerűen kerüljenek valamelyik rendezőpáros csoportjába. Az így kialakult csoportok egy nap leforgása alatt egy maximum 20 perces előadást kell színpadra állítsanak, ehhez érdekes „beépítendő” ötleteket kapnak, persze kötelező jelleggel. Ilyen elemek voltak: két győri Slam Poetry szerző, Galló Bence és Bárány Bence  öt műve (témájukat tekintve szerelmi háromszögről, jövőképről, ovis jelekről, Győr és Budapest ellentétéről, valamint félelmekről szóltak), néhány felkért adományozó kedves tárgya (váltóbot, modellbábu, számlálómasina, London-kalap, erősítő rúd), és egy-egy videoklip (Bon Jovitól Pinken keresztül a Run boy run-ig mindenféle popcsoda nehezítette az elmélyülést). Ezeknek a kötelezőknek kellett valamilyen formában beépülniük az előadásba.



Ezt követően a csoportok félrevonultak, és kezdetét vette az előadás készítése. Rövid ebédszünetet leszámítva minden perc értékes munkával telt. A csoportvezetők saját kommunikációs rendszerüket és rendezői látásmódjukat számukra idegen, más rendezőkön nevelődött diákokon próbálhatták ki, a diákok pedig olyan társakkal dolgozhattak együtt, akikkel általában csak fesztiválokon találkoznak, és kívülről szemlélik munkáikat. Tehát maga a munkafolyamat is érdekes tapasztalat volt, amellett, hogy jó hangulatban, új barátságok szövődése közepette teltek a próbák.
Legalábbis ezt tanúsítja a 18.00-tól színpadra került öt előadás hangulata, minősége, valamint a véletlenszerűen verbuválódott csapatok tagjai között tapasztalható játékösszhang. A humor mellett minden előadásban fellelhetők voltak tragikummal átitatott drámai pillanatok is, ez a színjátszók érett hozzáállását sejteti, és volt előadás, amely így, ebben a formájában is megállta volna a helyét bármely régió diákszínjátszó fesztiválján.



Az elkészült műveket Wenczel Imre, Varju Nándor és Tóth Szilvia jutalmazta mókás oklevelekkel. Fontos tudni, hogy ebben az értékelésben semmiféle versenyszellem nem érvényesült, hiszen a cél nem valamiféle díjazás volt (na jó, a legtöbb közönségszavazatért járó tortát leszámítva), hanem minden érdekes és különleges érték kiemelése a látott produkciók alapján.
Mi, pápaiak azért büszkék vagyunk Glassl Dominik színjátszónkra, aki szerencsétlen sorsú kisember-karakteréért színészi díjban részesült.



Örülünk, hogy láthattuk a győri színjátszós műhelyeknek köszönhető hihetetlen kultúraformáló eredményt – a bemutatókat a mintegy 80 diákrésztvevőn kívül ugyanennyi „külsős” vendég is megtekintette. Ismét igazolódik a dolog – ahol hely van, ott tanyát ütt a szellem, és ahol ott a szellem, odavonzódik a lélek.

Remélem, jövőre ismét mehetünk hozzájuk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése