HULLÁM


A Teleszterion Színházi Műhely legújabb stúdiószínházi előadása: megszületett, átesett a premieren Pápán a Jókai Mór Szabadidő és Művelődési Központban .
A Hullám című előadás elkészítése egy hosszú folyamat eredménye. Komáromi Sándor diákszínjátszói és a Teleszterion Színházi Műhely színészei részvételével, hosszú hetek improvizációiból, beszélgetéseiből, filmnézéseiből, próbáiból állt össze. A kiinduló anyagok a következők voltak: Dennis Gensel azonos című filmje, Todd Strasser A Hullám című regénye, és az eredeti kísérlet, a harmadik hullám, mely a film,és a könyv ötlete alapjául is szolgált.
( néhány link a filmről, a kísérletről:
http://www.goethe.de/ins/hu/bud/pro/Welle/Hullam.pdf
http://www.port.hu/a_hullam_die_welle/pls/w/films.film_page?i_film_id=93874)

A MUNKAFOLYAMATRÓL:      





 Én magam nem vettem részt a munkafolyamatban mint játszó. Plakátot, logót, molinót kellett terveznem. Próbáltam rákapcsolódni a munkafolyamatra, Komáromi Sándor írta a szövegkönyvet, rendezte  a darabot. Sokat beszélgettem vele a folyamatról, miért ezt a témát dolgozza fel és hogyan lehet ma középiskolásokat úgy felkészíteni egy ilyen színházi előadásra, hogy magabiztosan, megokoltan és hitelesen hangozzanak el kemény tételmondatok és saját élethelyzetükhöz nem illő szituációk diákok szájából.

Azt mondta, úgy, hogy a fasizmus, az autokrácia, anarchia olyan fogalmak, amik itt lebegnek a köztudatban...tudjuk is, hogy mit jelentenek (töri óra előtt bepötyögjük a google keresőbe, vagy ilyesmi) és közben fogalmunk sem lehet róla, hiszen szavak szintjén, dolgozatokhoz, beszélgetésekhez magyarázkodhatunk, hogy mi mit jelent...de feldolgozni, hogy az eszméknek a történelemben kézzelfoghatósága van...nos, azt nem lehet csak úgy a padban ülve megtanulni...sőt, ha reflektálni kell a jelenségekre, eseményekre, mint például a holokausztra, akkor valahogy először fel kell fogni,

Hogy létező dologról beszélünk...hogy megtörtént dologról beszélünk, ami nem is olyan régen, néhány generációval előttünk történt...erre a színházi és drámás foglalkozások remek alkalmat teremtenek. Szituációkon, élethelyzeteken keresztül megpróbáljuk megragadni, mi az, ami kialakíthat jelenségeket, hogyan reagálunk ma, reagálunk e...saját, hozott dolgokból indult ki a munkafolyamat, ugyanis az improvizációk a diákok által születtek..irányított improvizációkról beszélünk, mert például adott volt, a regényélmény, meg az, hogy ki és hol beszélget miről...de, az, hogy mi hangzik el, az rajtuk múlt. Tulajdonképpen az alap emberi ösztönöket, a közösségek működésének mozgatórugóit hozták felszínre...

Így, hogy nézőként ott  ültem a premieren, láthattam, hogyan sikerült ezt elérnie. Rendkívül nyitott és jó színházi alapokkal rendelkező diákok vettek részt az előadásban, emellett a Teleszterion Színházi Műhely három felnőtt tagja. Színház- és drámapedagógiai munkára volt szükség ahhoz, hogy összeállhasson ez a nem könnyű témájú, nem könnyű technikai felszereltségű előadás...olyan színházi élmény, amely nem csupán felmutató jelleggel bír...tehát nem megmutatja, hogy emberek ez is van a világban és pont, hanem provokál, reflexióra késztet..

Számomra a legmegdöbbentőbb élmény az volt, amikor felfedeztem, hogy tejóég...ez a darab az én felelősségemről is szól...mert ha elmesélem mi a témája, akkor: fasizmus, autokrácia, anarchia, holokauszt, közösségek felépülése, egy kísérlet, egy film....stb.de az, hogy miről szól? Hát arról, hogy az utánam következő generációkért minden tettemmel felelős vagyok...én, a "kisember"is..nem kell politikusnak lenni ahhoz, hogy súlyos következményei legyenek a döntéseimnek, nekem, kisembernek...vállalok e gyermeket, ha igen, hogyan nevelem fel, milyen ingereket engedek az ő életébe, miben veszek részt, milyen irányzatokhoz csatlakozom, mennyire veszek részt a körülöttem lévő társadalmi életben...stb....mert a tömeg szegmensekből áll...én egy szegmens vagyok...döntéseket hozunk. Vannak következmények. Ha a környezetvédelem oldaláról közelítem meg, akkor is, ha a történelem oldaláról, ha az irodalom oldaláról...vigyáznunk kell, mert nyomot hagyunk a világban magunk után.




Ezt jelentette nekem az állapotos tanárnő alakja, az allegorikus fehér ruhás csapzott "kísértet"aki néha, kritikus döntéshelyzetekben feltűnt a színen...
Aki tudja, nézze meg...