Tábor 2011 nyár!!!!



A Teleszterion Színházi Műhely és a Balatonalmádi PKKK közreműködésével megvalósuló színjátszó tábor Vörösberényben, az NKA támogatásával;

I.NAP
A hétfő reggeli érkezés és regisztráció után, elköltöttük az első ebédünket ezen a szép őszi hangulatú napon. Akár telet is írhatnék, mert vacogós időben kezdtünk! De annál derűsebb hangulatban!
A művelődési ház felavatása ismerkedéssel és mozgással történt. Diákok, Teleszterionos segítők, és Komáromi Sándor, mint a tábor koordinátora, irányítója. Szép kis családias csapat:)
Az alábbiakban a nap menetét összegezem:

Feladatok:
Az általános mozgást (hasprés, erősítés:) követően:
- „TÉR – TEST JÁTÉK” következett, vagyis a játszók egyesével beálltak egy képbe, egymás után, de olyan módon, hogy a test feszítése, alakja a tér megnyújtását kellett szolgálja. Ezt egyénileg létrehozták, majd képbe álltak össze. Négy kép követte egymást, és oly módon követték egymást a képek, hogy folyamatos mozgással léptek át egyikből a másikba. Mindig egy spontán indító volt, akit követtek a többiek. Az egymásra és a térre figyelés koncentrációját erősítő gyakorlat volt ez. A csapat összhang kialakítása mellett az egyén és a tér közötti kapcsolatra hívta fel a figyelmet, és arra, hogy a színész minden körülötte lévő dologra hivatott figyelni, nem csak a partnerre, de a játéktérre, és önmagára is.

-Ezt a gyakorlatot „SÚLYPONTOS JÁRÁS GYAKORLAT” követte. Először a telitalpas lenti súlypont megérzése volt a feladat, majd ezt kiegészítette az a kreatív és befelé koncentrálást igénylő feladat, hogy a játszónak el kellett képzelnie, hogy egy hatalmas uszályt húz maga után, ami olyan hatalmas, hogy a világmindenséget tartalmazza. Miután ez az állapot kialakult, egy tárgyat képzeltek az uszályra, ami nekik kedves, és ezt kellett húzniuk. Ilyen tárgyakat választottak: gömb, családról való fénykép, könyv.

- Majd „TESTÁLLAPOT JÁTÉKOK”: körben álltak a játszók, majd ilyen instrukciókat kaptak: állsz, majd a tested lefolyik a földre, szétfolyik; a szél állapotának megmutatása testben; furcsa testállapotot hozz létre, majd ezt a testállapotot vegye át egy plasztikus figura, és létezzen a térben, a gyakorlatsort járás gyakorlatok zárták, oly módon, hogy egymás civil járását kellett átvenniük.

- „SÜSS FEL NAP FELADAT” az ismert gyermekdalt egyesével egy bizonyos karakterből elmondták, majd a társaik utánozták. Mindenkire sor került, a groteszk figuráktól a természetes mondóka mondásig haladtak.

- „JÁRÁSGYAKORLAT ZENÉRE”: kialakul a járás a zene hangulatára, majd a járás alakítja a testet, ezáltal a figurát. A zenék kb. fél percesek, majd 45 másodpercesek, véletlenszerűen kapták őket. Yann Tiersen, Ennio Morricone, Thomas Newman, Cartell Burwell, szóval hangulatzenék váltották egymást:) A járás mellé az arc is idomul, a figura uralja a testet. A térben összevissza mozognak a figurák, találkoznak és reagálnak is egymásra.

- „SZITUÁCIÓS JÁTÉK ZENÉVEL”: a zenére kialakult figurák szituációba keverednek egymással, a zenék tovább, egy, másfél percig tartják a játszót a figurában. Nincsenek eltátogott párbeszédek, csak tekintet, a gyakorlat teljesen nonverbális, csak a test gesztusaival élve lehet kommunikálni. Nincsenek eljátszott tárgyak sem. Filmzenékre megy a gyakorlat.

- „TÁRGY-TEST GYAKORLAT” : Egy ember a színpadon, egy db. székkel. Megszólal egy véletlenszerű zene, majd két zenei váltás, de! ahogy a zene vált, úgy alakul a története a játszónak a székkel. A zene hangulata adja a történet atmoszféráját.

- „SZITUÁCIÓS JÁTÉK EGY PARTNERREL” : két játszó megy a színpadra, ugyanaz a feladat mint a székkel, csak most élő a partner. Tehát, a partnerre való koncentráció, az együttműködés kialakításának a hangsúlyossága a lényeg. A zenei váltás hirtelensége segít a többfelé való koncentráció kialakításában. Tehát egyszerre zene, partner, tér.

- A gyakorlatok zárásaként elhangzott Sanyi részéről a kérdés, hogy mi tetszett a napban, mi az, ami nehézséget okozott, vagy ami nagyon kényelmetlen volt. Nyitottan megszólaltak, nyitottan reagáltak egymás reflexióira. A lényeg, hogy az ön és a másra való figyelem kialakuljon.

-Sanyi is elmondta a tapasztalatait, hogy a nap arra szolgált, felmérje kikkel és milyen képességekkel van dolga. Tapasztalat, hogy a próba határfeszegetés, de ahhoz az kell, hogy a játszó próbálgassa a határait. Ez a lényeg, hogy a határon túlra kell látni és jutni. A testet plusz energiákkal meg kell mozgatni. Nem azért állunk kézen, hogy tudjunk kézen állni, hanem azért, hogy ügyesedjünk, és tanítsuk meg a testet arra, hogy tapasztaljon!!!!és merjen megmozdulni!!!!


Nagyon különböző alkatú és kreatív srácokból áll a csapat, így kíváncsian várjuk mi derül ki az alaptémából a hétvégére. A tábor témáját az Emlékek őre című, Lois Lawry által írt ifjúsági regény alapproblémája, vagyis az egyén és társadalom, egyén és közege viszonya alakítja. Amellett, hogy színész tréning, mozgás gyakorlatok töltik ki a napokat, az alaptéma is feldolgozásra kerül, amelyből várhatóan egy jelenetfüzér alakul ki péntekre.
A napot összegezte:
Oláh Júlia